Tuesday, May 17, 2011

al-fatihah

Posted by sYa is aLiSa at 12:41 AM
Tanggal 13 mei 2011..
sebaik turun dr tangga..

umi::adik..abah soh kita balik
me:: ok. tok cmna?
umi:: dok ccu.

CCU?? hmm..arwah wan tinggal kami pun dkt ci2 jugak..
sungguh aku xsdp hati..

dlm kul 11 cm2 trs ke hsb..
&*^%^&** agak bengang dgn pihak hsb.. agung bkn nk mai ri2 yg smpai semua keta xleh parking kt dpn.. pandai sungguh! awat tkt agung tau parking xckp ka???

abah dah puluh3 kali call..awt xsmpai g.. kalut semacam ja..
dup dap dup dap..
sampai kt ats tgk mama terlena ats kusi menuggu.. sian mama.. letih..
kejut mama bgn..
mama kta 2 owg ja dbnrkan msk.. so terpaksa bergilir2..
ngah ngn bg chik pun sampai..
so kami bergilir2..
mula2 ngah ngn umi msk dulu..
lps depa kuar.. aku ajak cousin aku..

me:: bg chik..jom
bg chik:: leh dah ka?
me::da..

ngah pggil..

ngah:: adik n sa stg bisik kt tlinga tok.. mnta ampun mnta maaf..minta halal semua.. jinjat sikit.. hampa tiggi dah.. ngah ja xsmpai nk ckp ngn tok..

sayu hati hanya Allah yg tahu.. debar di dada..
melangkah dgn berhati2..
smpai ja kat bilik tok.. tok..adik n bg chik mai ni..(dlm hati ja aku mmpu bicara)

melihat anas akmal dok kt kusi tepi tok.. aku tau dia sdh.. aku pun sdh..n sdh aku dah xlh thn..lalu merembes air mata aku selaju2nya..
aku pegang kaki tok.. sejuk.. biru dah kaki tok..
aku plak amek turn dok kt tepi tok..

me::tok...adik mai ni.. adik minta ampun..adik minta halal sgala makan minum adik.. adik minta maaf sbb jaga tok sat2 ja.. (Ya Allah..betapa sebak hati aku ni..)

ku cium dahi tok.. n tiba2 aku nampak..air mata tok kuar..aku tau..aku yakin tok dgr aku cakap tp dia cuma xlrt ja..ku usap rambut tok..aku lap air mata tok..

aku bgn dan bg peluang spupu aku plak..
luahan seorg cucu yg xpnh berengang ngn tok..
sedih..aku xthn tgk dia ngs..
tergiang2 lg dgr dia ckp dgn tok..
n plg aku sdh bila dia ckp
tok..tunggu abg balik sat.. ptg ni abg blk la..
ya..abg cucu kesygn tok..
kedua2 cucu tok ni xthn tgk tok..sdh..sbk.. rsa xcya.. msh tergiang2 lg dgr tok mrh kami dok bsk2 dok rahsia2.. rs bru sgt smlm tok ckp cm2..
sdr xsdr lama dah kami xbersua..
ya msg2 sibuk..

me:: wei..jom wei..
anas:: jom..

trk tisu byk2..bsh muka.. tp msh xdpt nk tipu..semua org tau kami ngs..
aku xnafi aku teramat suka menagis.. xmcm angah nadia.. kuat..

dlm kul 2 cm2 kami blk umh tok.. mnd, solat n rehat.. abah siap toto banal n baju sejuk.. dia nk tmn tok mlm ni..
jam 330 mak jang n angah amek kakak p spital dulu..
dlm kul 5 cm2 bru kami yg len p..
sempat mak teh melawak

mak teh:: adik..stg kim slm kat tok tau..kata mak teh xdan p g ptg ni.. mlm ni mak teh p..
me:: ok beres..

ptg 2 ramai sgt mlawat tok.. bila la aku leh msk.. tggu punya tggu..elk aku nk msk ja..abh soh trn..abah kata mak n kak ngah da smpai..
aku beri pluang kt depa dulu..
sbb depa dr jauh.. pecut kereta aku rsa cm f1 pa.. cpt ja smpai..
xpa la.. jnji mak smpat jumpa tok..
jam 730 mlm.. semua kena balik tp doktor bg sorg tggu tok..
tp xda sapa pun tggu..mmg xsdr..lps tok mnggal mlm 2 bru terpk napa abah bwa toto pa suma tp xtggu ha?? plik2..myb tok xmau sapa pun tgk dia p kot..
blk pada cita asl..
smpai umh tok trs amek angah.. sbb nk p amek abg yg bru smpai dr langkawi..
laju xla laju mna sbb time 2 msh xrsa pa2..
elk2 ja amek abg.. time kt teluk kechai abh call soh bawa abg direct ke hospital..
sungguh aku xsdp hati.. tp sbb trpk doktor bg sowg tggu mlm 2 aku xla pk brk..
xdan 3 min mak jang plak cll angah.. soh direct p spital..
dan..dgn spnh dya aku mmecut laju..(laju ka?? laju kot) grm kt trfc lght..
smpai ja kt spital trs nek ke CCU..
n aku rasa 60%.......................

mak gad:: waris katil mana?
me:: katil 7..
mak gad:: ha..buka kasut..masuk semua skali...(lembut plik mak cik ni)

nmpk kst mak teh,abah n mak.. ya lg 80% aku rasa...
kalut2 msk.. dr jauh aku nmpk mesin tok line ______________________
betul ka??

abah paggil abg.. abg..tok xdak dah..
aku tau abg sdh..aku dgr abh ckp kt dia..nk bt cmna keja..
rs2 mst dia ckp abg xdan blk awl...myb..aku pun xpsti...

abg...
maaf adik lmbt amek abg..
maaf adik bwa keta men2..
maaf adik xbwa cpt2 bg abg nek..
maaf sgt2 klu sbb adik abg xdn jmpa tok..

aku pluk mak teh.. aku ngs.. aku pluk angah aku ngs..
angah kuat.. ngs skit2 ja.. xmcm aku..
mak kata..dah2 jgn ngs xbek..

abah::adik n angah blk siap2 apa yg ptt na..
me:: ya abh..

dlm keta..msh xcya yg tok dah tinggal aku..dah tggal kami..
rs bru ja smlm mkn bh plm boh asam dgn tok..
tergiang2 lgi tok kta

sedap..adik beli kat mana? esk cek bli kt tok lagi na..

maaf tok..adik xdan nk bli kt tok skali g..
maaf sgt2..
dlu..klu aku demam..tok mai sp..suap mkn nsi kuah pajeri dgn caru sumbat..
terkilannya aku..

around 12 jenazah tok sampai kt umah..
tok senyum..sungguh..aku xtipu..
semua nampak tok senyum..
angah kata bg chik gtau kt spital xnmpk pun tok senyum cmni..
ya..tok sonok sbb blk umh dia kot..
pas2 tgk semua ank cu2 tok tggu tok..
manis senyuman tok.. tok........adik rindu =(

bacaan yassin..bacaan 30 juzuk al quran..bergema2 dlm umh..
mlm 2 aku tekad xmau tidoq..nk tmn tok..
tp dlm kul 4 cm2 aku terlena jugak..sbb sdr2 dah kul 5..
maaf tok..adik terlelap..

jam 9 pg 14 mei..
jenazah tok diangkt utk dmndikan..aku berpeluang mengosok sbn di bdn tok..
aku berpluang menjirus tok bt kali terakhir..
semua org ngs..mama,ngah,mak,mak teh, umi, mak jang, kak long hana, kak lang, kak ngah watee n kak ngah nabila.. kesedihan kt muka yan yg bru smpai pun jelas..
tok..semua org syg tok...........

kak ngah watee:: adik..jom kita tggu kt dpn..stg pnuh..

ketika tok dikafankan..air mata ni mcm hujan yg dah lama xtrn..
sbr lisa sbr..thn air mta..
ramai sgt owg aku tkt xsmpt..semua berebut2..
thank bg chik sbb beralah dgn aku..
ku cium dahi dan kedua2 pipi tok bt kali terakhir..
tok.........adik syg tok..abadi la tok di sana =)

selesai di kebumikan..
satu rumah sibuk menceritakan kenangan dgn tok..
klu mak ada ni..
klu tok ada ni..
mcm2 la..

mak cek wa, mak teh n mama melawak..
mak kata
sahih n marah.. mst n kata depa ni aku tggal mak xsmpai sthn soh hmpa jaga tp hampa hntr kt aku jugak..
mak ngn n kelai kt sana plak la.. pas2 pak pening kepala..

abis keluar arwah pak jang n arwah wan..

wan..adik rindu wan..tingat dulu wan tuntun adik ngn bg chik ats beskal..
pak jang..adik rindu pak jang.. tingat pak jang marah adik lintas jln xtgk kiri kanan..
tok...adik rindu tok.. tringat adik mlwak kata tok senyum aih duit byk..tingat tok msk sdp2 time soq smta2 nk bg adk mkn nsi.. tgt tok smpan hati lembu stiap kli korban utk adik.. tingat tok bg det raya kat adik sengap2.. tok kta bt blnja bljr.. rm20 tu.. makasih tok..
adik akn slau ingt psn tok.. tok soh adik rjn smyg..rjn zikir.. adik janji tok..

semoga tok di cucuri rahmat... adik sayang tok..

Al-fatihah untuk arwah tok.. xlupa utk wan hasshim,pak jang,tok tam,tok nenek..
dan Al-fatihah jugak utk arwah wan non n tok pah..

now..adik dah xda grandfathers n grandmothers da ='(

0 comments:

Post a Comment

 

aLiSaZaiNoL Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting